۷ آبان ۱۴۰۴، ۱۱:۰۶

حجاب باید در بستر تنوع فرهنگی و از نگاه زنان بازتعریف شود

حجاب باید در بستر تنوع فرهنگی و از نگاه زنان بازتعریف شود

کارشناس حقوقی حوزه زنان تأکید کرد: بدون درک تنوع فرهنگی و پذیرش سلیقه زنان، حجاب از معنا و کارکرد واقعی خود فاصله می‌گیرد.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ در سال‌های اخیر، بحث درباره جایگاه زنان در ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و حقوقی کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. با وجود پیشرفت‌های قابل‌توجه در حوزه آموزش و حضور اجتماعی زنان، همچنان بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات کلان جامعه با رویکردی مردانه تدوین می‌شوند؛ رویکردی که نه‌تنها در حوزه‌های مدیریتی و اقتصادی، بلکه در تعریف مفاهیمی همچون حجاب، نقش خانوادگی و حتی فعالیت‌های علمی و مذهبی زنان نیز قابل مشاهده است.

راضیه اکبری، کارشناس حقوقی و فعال حوزه زنان، در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه میزگرد تخصصی رویداد یاقوت با بررسی ریشه‌های اجتماعی مسئله‌سازی در وضعیت زنانه و تضادهای فرهنگی با تأکید بر ضرورت تعریف مسائل زنان از دیدگاه خود آنان، گفت: مسائل زنان باید از منظر خود زنان دیده و تبیین شود. یکی از چالش‌های جدی ما در حوزه زنان نیز همین مسئله است؛ مثلاً حجاب را آقایان برای زنان تعریف کرده‌اند. این تعریف بر اساس این شکل گرفته که مردان با دیدن چه نوع پوششی می‌توانند خود را کنترل کنند، در حالی که حس زیبایی‌دوستی و سلیقه شخصی زنان در این میان نادیده گرفته شده است.

اکبری با اشاره به نمونه‌هایی از کشورهای اسلامی افزود: در برخی کشورهای اسلامی زنان با حفظ پوشش کامل اسلامی، از رنگ‌ها و مدل‌های متنوع استفاده می‌کنند. آن‌ها در عین رعایت حجاب، تنوع و زیبایی مورد علاقه خود را نیز در پوشش لحاظ می‌کنند. در ایران نیز در برخی از استان‌ها مانند هرمزگان، زنان با چادرهای محلی و طرح‌های خاص خود، ضمن حفظ پوشش اسلامی، فرهنگ بومی خویش را زنده نگه داشته‌اند.

وی ادامه داد: من از حجاب به عنوان یک مثال یاد می‌کنم، اما این نگاه مردانه در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد؛ از اشتغال گرفته تا خانه‌داری و نحوه ایفای نقش زنان در خانواده. در بسیاری از موارد، مردان به جای زنان تصمیم گرفته‌اند. حتی در حوزه‌های علمیه نیز شاهد این چالش هستیم که چرا مدیر حوزه علمیه خواهران باید یک مرد باشد؟ چرا مجموعه‌ای که ویژه بانوان است به دست خود آن‌ها اداره نمی‌شود؟ این مسئله ناشی از آن است که تقریباً همه امور در جامعه با نگاه مردانه نوشته شده است.

این فعال حوزه زنان در ادامه به موضوع پوشش و حجاب اشاره کرد و گفت: اینکه زنان در سال‌های اخیر نسبت به پوشش واکنش نشان داده‌اند، تنها به این دلیل است که آنان می‌خواهند هویت خود را در چارچوب حجاب بازیابی کنند. زنان معاصر در پی یافتن هویتی نو بر اساس شرایط روز هستند.

وی افزود: زنی که بلوچ یا بختیاری است، لباس سنتی‌اش بخشی از هویت اوست. نمی‌توان از او خواست که لباس دیگری بپوشد و از پوشش سنتی خود دست بردارد. او حتی در مراسم رسمی نیز تمایل دارد با لباس بومی خود حاضر شود. اینجاست که مفهوم سواد فرهنگی اهمیت پیدا می‌کند. سواد فرهنگی یعنی پذیرفتن تکثر و تنوع فرهنگی، نه پافشاری بر یک الگوی رسمی.

اکبری با تأکید بر لزوم درک خواسته‌های زنان امروزی تصریح کرد: وقتی میان نیازها و مطالبات زنان و نگاه رسمی کشور نسبت به پوشش، چنین فاصله‌ای ایجاد می‌شود، چالش‌های فرهنگی بروز می‌کند. در نتیجه، نظام تصمیم‌گیر ناچار می‌شود به جای کار فرهنگی، به قانون‌گذاری روی آورد. در حالی که ما در حوزه حجاب، احکام و حدود شرعی روشنی داریم، پرسش این است که چگونه می‌توان مسئله حجاب را زنانه تعریف کرد.

باید اجازه دهیم زنان در انتخاب مدل پوشش اسلامی خود نقش داشته باشند

این کارشناس حقوقی در توضیح دیدگاه خود گفت: از نظر فقهی، حدود حجاب مشخص است؛ دست‌ها تا مچ و گردی صورت از حجاب مستثنی‌اند. اسلام بیش از این را معین نکرده و باقی را به اختیار و سلیقه زنان واگذار کرده است. زن ذاتاً دوستدار زیبایی است و نمی‌توان این ویژگی را انکار کرد. وقتی حدود شرعی روشن است، باید اجازه دهیم زنان در انتخاب مدل پوشش اسلامی خود نقش داشته باشند. امروزه شاهد پوشش‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون هستیم. نمی‌توان گفت پوشش مشکی برای همه مناسب است.

اکبری ادامه داد: حجاب نباید صرفاً به عنوان ابزاری برای کنترل امور جنسی در جامعه تعریف شود، بلکه باید به عنوان انتخابی آگاهانه از سوی زن تلقی گردد. حجاب زمانی معنا دارد که زن نسبت به آن درک، نگاه و کنش فعالانه داشته باشد. در واقع، مسئله اختیار و استقلال فکری زنان در تمامی حوزه‌ها باید بازنگری شود. اگر زن استقلال فکری نداشته باشد و دیگران برای او تصمیم بگیرند، حتی در کوچک‌ترین مسائل مربوط به خانه‌داری نیز نقش او از نگاه مردانه تعیین خواهد شد.

اکبری با اشاره به وضعیت فرهنگی کنونی جامعه گفت: امروز، وقتی فرهنگ از دست ما خارج شده، با شرایطی مواجه هستیم که هر فرد بر اساس سلیقه خود رفتار می‌کند و حتی گاه قواعد فرهنگی را نادیده می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به چالش‌های قانونی در حوزه زنان و خانواده تأکید کرد: یکی از مسائل اساسی این است که چرا در بسیاری از موارد به جای پرداختن به فرهنگ‌سازی، به قانون‌گذاری متوسل می‌شود. قانون‌گذاری آسان است، اما فرهنگ‌سازی دشوار و زمان‌بر. دشوارترین بخش، دیدن و به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و اجتماعی جامعه است. اگر این واقعیت پذیرفته شود، بسیاری از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی قابل حل خواهد بود.

کد خبر 6638154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      9 0
      از نظر من چون ایران همه اقوام زندگی می‌کردند در خصوص پوشش حجاب هر اقوامی باید لباس نوع سبک پوشش خودش رو می تونست بپوشه مد رو بر اساس فرهنگ اقوام خودش توسعه می داد . الان ما یک سبک حجاب داریم که چادر سیاه حالا از قدیم چادر سیاه به اشکال مختلف تا به امروز سبک عربی هست ، اما برای اقوام مختلف ایرانی نبوده برای کشورهای عربی اطراف بوده که وارد ایران شد ، شاید اگر به اصالت گذشته برمی گشتیم الان این همه بی حجابی هم نمی دیدیم اتفاق نمی‌افتاد هر اقوامی سبک و پوشش حجاب محلی خودش رو داشتند .
    • NP IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      5 0
      من نمی گم چادر سیاه بده اما باید بپذیریم ایران بیشترین اقوام رو از گذشته تا به امروز داشته با نوع پوشش فرهنگ های مختلف ما نمی تونیم تمام اقوام رو مجبور اجبار کنیم به گذاشتن چادر مشکی به سرشان چه چادر به سبک کشور عربی باشه چه ساده در صورتی که اصالت مردم و اقوام ایران سبک پوشش هر کدام از اقوام به صورت محلی سنتی خودشون از قدیم در طول تاریخ و متفاوت از هم بوده که همین سبک های محلی بومی هر یک اقوام می تونست امروز تبدیل به حجاب زنان ایرانی در اقوام مختلف تبدیل بشه
    • NP IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      3 3
      می تونست طوری بشه که امروز به جای بی بردباری همون سنت ها نوع پوشش اقوام رواج پیدا کنه و روز به روز مدرن تر بهتر تبدیل بشه امروز شاهد بی بردباری کم حجابی شل حجابی نباشیم . از فرهنگ پوشش اصالت داخل کشور اقوام خودمون در کشور استفاده کنیم نه از سبک نوع پوشش عرب های منطقه دیگران .
    • NP IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      4 0
      حتی در مدارس سال ها به جای تشویق برای پوشیدن لباس بومی محلی فرهنگ خودمون در پوشش به صورت فرم لباس های محلی به روز و مد و پوشیده که می تونست خیلی جذاب زیبا با اصالت باشه ، از چادر به سبک کشور عربی استفاده کردیم .. حالا یک سوال کجا مساله حجاب در اقوام مختلف در کشور کاملا حل شد !؟
    • NP IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      3 0
      جدیدا یک فیلمی از مدرسه پسرانه شهر ایران منتشر شد اینکه همه پسرها از لباس سنتی فرم محلی فرهنگ سبک اقدام خودشون به تن داشتند و وقتی این اصالت فرهنگ پوشش رو برای پسرهای سرزمین خودم دیدم که در یک شهر ایران اجرا شده کلی لذت بردم تحسین کردم 👏🇮🇷 کاش همه جای ایران اقوام ایران به اصالت واقعی فرهنگ خودشون در سبک پوشش برگردند . نه به بی حجابی نه بدحجابی شل حجابی نه سبک کشور بیگانه سبک کپی از پوشش حجاب کشور عربی ، بلکه به پوشش اصالت تمدن واقعی حقیقی زیبای خودشون هر اقوام ریشه دار برگردند.
    • NP IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      3 0
      مثال میزنم لباس عربستان سعودی و زنان سعودی با لبنان امارات زنان لبنان و بقیه از قدیم تا به امروز فرق داره و هنوز هم طبق سنت قدیمی خودشون سبک پوشش رو حفظ کردند حتی در محل کار خودشون و اتفاقا این توریست ها و افراد مقیم هستند که گاهی از سبک پوشش عرب ها استفاده می کنند .
    • NP IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      2 3
      الان هم دیگه خیلی دیره اگر فکری نشه هر چند خیلی دیر هم شده ، اشکال از گذشته قوانین تصمیمات مجتهدین دینی علما در تصمیمات گذشته در خصوص حجاب بوده که حالا وضعیت حال رسیده به اینجا ، بد حجابی شل حجابی رو بهتره تماما نندازیم فقط به گردن فضای مجازی یا هر چیز دیگری کمی هم اشتباهات در تصمیمات گذشته رو باید پذیرفت و تلاش کرد برای اصلاح
    • NP IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      3 0
      به نظر من باید اول با مجتهدین قدیمی صحبت بشه و قوانینی که در گذشته در ایران در پوشش حجاب قرار دادند هم اصلاح بشه بهتر اینه برگردیم به پوشش اقوام اصالت فرهنگ خودمون نه الگو از شرق و نه غرب و منطقه فقط فرهنگ اصالت واقعی حقیقی خودمون در پوشش ..
    • NP IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      3 0
      اصلا چرا باید وقتی این همه سبک پوشش های لباس محلی زیبا در اقوام ایران وجود داره و میشه هر روز در زمینه مد پوشش لباس های اقوام ایرانی رو توسعه به روز گسترش داد به جای علاقه داشتن خرید تمایل به خرید پوشیدن لباس اقوام ایرانی خودمون باید به دنبال سبک نوع پوشش زنان عرب منطقه و شرق و غرب باشیم ..
    • ج IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
      1 8
      حجاب باید در بستر دین و با نگاه کتاب و سنت تعریف شود
    • بهزاد IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۸
      1 2
      الآن این حجاب است؟حجاب اول باید گونه انسان را مشخص و در درجه دوم جنسیت را باز تعریف کند و کرامت انسانی را لحاظ بکند.
    • ح IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۱
      0 0
      باسلام وارادت۰ حجاب یعنی روح انسان۰ عمل انسان کلام زیبنده و پسندیده ی انسان که بخاطر خشنودی خدا باشد۰که انسان را به کمالات و معرفت باطنی برساند چه در اقایان چه در خانمها این حجاب واقعی الزامیست۰ وقتی باطن صاف و شفاف شد خودبخود ظاهرانسان نیز نورانی و باحجاب خواهدشد۰ حجاب یعنی کلام الله۰ در چند جای قران بر پوشش و حجاب تاکیدشده ست۰ لذاحق نداریم برکلام خداوند خرده گیریم و بگوییم اینجای قران را قبول دارم وانجای قران راقبول ندارم۰این حق نیست بلکه باطلست
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۱
      0 0
      اگه در حجاب سختگیری بربریت تحجر و خفقان انجام نگیرد بهتر است حجاب باید آزاد باشد که هر کسی اونی که دوست داره انتخاب کنه مثل نماز مثل روزه هر که میخواد انجام بده یا نده حجاب هم همینطور است باید آزاد باشد نه واجب و الزام
    • علیرضا فخیمی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۱
      0 0
      سلام من کرد هستم وبه نژاد وفرهنگ ولباسم وپوشش.زنان اقوامم.افتخار میکنم.من ساکن مشهد هستم.ودر عید سال نو من وخانواده م لباس‌های رسمی خودمان را در این چند روز تعطیلات میپوشیم.وخیلی زیبا مردم از دیدن این لباسها استقبال وخوشحال میشن.لباسهای ما هم زیباست وهم پوشش خوبی از لحاظ حجاب برای خانمها داره چرا دولت ما بجای مبارزه با بد حجابی این فرهنگ لباس‌های بومی را ترویج نمیده.بلوچ ها واقعا لباسهاشون زیبا ومحجبه .همچنان جنوب وشمال وغرب وشرق تمام لباسه مملو از حجاب وزیبایی هست.بیاییم این سنت زیبا رو حفظ کنی
    • اکبر US ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۵
      0 0
      پوشش بانوان در طول تاریخ با توجه به حملات اقوام مهاجم تغییراتی داشته است۔حجاب در اسلام در دو ایه اصلی در سوره مبارک نور واحزاب گفته شده است۔ایات دیگری هم توسط علما بیان میشود۔در سوره نوربعد از محرمیت میگوید مقنعه های خود را برگریبان ها اویزان کنید۔چیزی مانند اشارپ۔ ودر سوره احزاب میگوید بگو پیغمبر به دخترانت وزنانت وزنان مومنین که بر خود بیاویزند از چادرهاشان واین بحقیقت نزدیک تر است که به پاکدامنی شناخته شوند۔وخداوند غفور رحبم است۔خودتان مراجعه کنید۔پوشش اسلامی مرد ستر عورت است۔