خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در بیست و سومین روز از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی، شاهد تداوم ضربات کوبنده ایران به مواضع دشمن هستیم.
اذعان مقام صهیونیست به توان نظامی و امنیتی ایران
نشریه آمریکایی نیوزویک به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی اذعان کرد که ممکن است جنگ در حالی پایان یابد که نظام ایران همچنان باقی مانده باشد.
بر اساس گزارش نیوزویک، این مقام صهیونیست در حالی که شدت حملات موشکی ایران به سرزمین های اشغالی روز به روز بیشتر می شود، افزود: نظام در ایران یک ساختار امنیتی گسترده ایجاد کرده و اگر بتواند باقی بماند، ممکن است خود را پیروز این جنگ بداند.
در ادامه این گزارش به نقل از مقام صهیونیست اذعان شده است: ممکن است جنگ با سناریویی پایان یابد که در آن علاوه بر اسرائیل یا آمریکا، ایران هم قاطعانه معتقد باشد که پیروز شده است.
آمریکا و ناتو دست به دامن مقاومت عراق شدند
«ابو مهدی الجعفری» سخنگوی نظامی گروه مقاومت اسلامی «سرایا أولیاء الدم» در بیانیهای اعلام کرد: آمریکا و ناتو از دولت عراق خواستند، برای انتقال نیروهایشان از پایگاه ویکتوریا در بغداد به ترکیه، گروه های مقاومت عراق با آتشبس ۲۴ ساعته موافقت کنند.
«ابو مهدی الجعفری» افزود که اکثر گروههای مقاومت عراق این درخواست را پذیرفتهاند اما با این شرط که هیچیک از مواضع الحشد الشعبی از سامراء تا کربلای مقدس مورد هدف قرار نگیرند.
ابو مهدی الجعفری هشدار داد که «اگر به انجام حملات بازگردند، ما جهنم را برای کافران آماده خواهیم کرد».
سخنگوی سرایا اولیاء الدم تأکید کرد که نیروهای آمریکایی هماکنون تنها در اقلیم کردستان حضور دارند و گروههای مقاومت تمامی مواضع آنها را در سایر نقاط عراق پاکسازی کردهاند.
حمله موشکی دوباره ایران به «دیمونا»
جبهه داخلی اسرائیل از به صدا درآمدن آژیر خطر در منطقه بئر السبع و حومه آن، دیمونا، مرگلیوت و شهرک های جنوب کرانه باختری در پی حملات موشکی و پهپادی ایران و حزب الله خبر داد.
بر اساس این گزارش، منابع خبری از وقوع چند انفجار در دیمونا خبر دادند که ناشی از اصابت موشکهای ایران است و جبهه داخلی اسرائیل آژیر هشدار اولیه را به دنبال شناسایی شلیک موشک از ایران به سمت دیمونا و نقب در جنوب فلسطین اشغالی صادر کرد.
مخالفت ۶۰ درصد آمریکاییها با اقدام نظامی علیه ایران
بر اساس نظرسنجی شبکه سی بی اس CBS آمریکا، حدود ۶۰ درصد از مردم این کشور با اقدام نظامی علیه ایران مخالف هستند.
بر اساس نظرسنجی سی بی اس، آمارها نشان میدهد که آمریکاییها همزمان خواهان پایان سریع جنگ و تحقق اهدافی هستند که دستیابی به آنها زمانبر و پیچیده است.
در این گزارش تأکید شده است که ۹۲ درصد از آمریکاییها میخواهند جنگ ایران هرچه سریعتر پایان یابد.
موج گسترده مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی از ترس حملات موشکی ایران
سانه های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که ساکنان فلسطین اشغالی از ترس موشکهای ایران از طریق مصر و گذرگاه طابا به اروپا و آمریکا فرار میکنند.
شبکه خبری صهیونیستی «i۲۴NEWS» از موج مهاجرت معکوس از اسرائیل به کشورهای اروپایی و آمریکا از طریق «گذرگاه طابا» برای فرار از موشکهای ایران خبر داد و اعلام کرد که تعداد زیادی از اسرائیلیها مسیر اروپا یا آمریکا را از طریق سینا و گذرگاه بیگن (طابا) انتخاب کردهاند.
مرکز فلسطین اشغالی آماج حملات موشکی ایران
رسانه های رژیم صهیونیستی از شلیک موشکهای خوشه ای ایران به مناطق مرکزی فلسطین اشغالی خبر دادند.
بر اساس این گزارش، در پی حملات موشکی ایران صدای چند انفجار در شهر «حولون» در حومهٔ تلآویو شنیده شد و گزارش ها از هدف قرار گرفتن یک ساختمان ۴ طبقه در این شهر حکایت دارد.
روزنامه عبری هاآرتص به نقل از اورژانس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دو صهیونیست در حمله موشکی ایران به منطقه «بات یام» تل آویو زخمی شدند.
رسانه های رژیم صهیونیستی از به صدار در آمدن آژیر خطر در تلآویو، اَشدود، باتیام، هرتزلیا و ۲۴۲ نقطه دیگر از مرکز سرزمینهای اشغالی خبر دادند.
طبق برآوردهای جمعیتی، به دنبال این موج موشکی ایران، ۶ میلیون و ۹۰۹ هزار شهرک نشین صهیونیست باید به پناهگاه بروند.
روسیه: تجاوز نظامی به ایران باعث اتحاد بیشتر مردم حول رهبری شده است
سخنگوی کرملین تأکید کرد که حمله نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران منجر به اتحاد بیشتر مردم ایران پیرامون رهبری این کشور شده است.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز در نشست خبری در مسکو افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال دفاع از خود است.
وی همچنین گفت: یک فرد هوشیار جرات پیشبینی چگونگی پیشرفت اوضاع در خاورمیانه را ندارد، اما واضح است که هیچ اتفاق خوبی در آنجا رخ نمیدهد.
دست رد لندن به سینه ترامپ
وزیر مسکن دولت انگلیس تأکید کرد که ترامپ فقط می تواند از طرف خودش سخن بگوید و انگلیس وارد جنگ علیه ایران نخواهد شد.
بر اساس این گزارش، «استیو رید» وزیر مسکن انگلیس، پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا مدعی شد که در صورت عدم بازگشایی تنگه هرمز توسط تهران ظرف ۴۸ ساعت آینده، نیروگاه های برق ایران را هدف قرار خواهد داد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ترامپ میتواند از طرف خودش صحبت کند».
وی افزود: انگلیس وارد این جنگ نخواهد شد و تنها از منافع خودش حفاظت خواهد کرد.
در بخش دیگری از پیام این وزیر انگلیسی آمده است که لندن به همکاری با متحدان تا رفع تنشها در خاورمیانه ادامه خواهد داد.
گدایی نتانیاهو از دیگران برای جنگ با ایران
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی کابینه او از خرابههای حمله موشکی ایران به منطقه اشغالی «عراد» بازدید کردند.
نتانیاهو طی سخنانی با خبرنگاران عنگان بازدید از خرابه های منطقه اشغالی عراد، با طرح این ادعا که در حملات موشکی ایران به سرزمین های اشغالی از آغاز جنگ تا کنون فقط ۱۵ صهیونیست کشته شده اند، گفت: وقت پیوستن سران دیگر کشورها به جنگ علیه ایران فرا رسیده است و برخی از آنها تحرکاتی در این راستا در پیش گرفته اند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در حال نبرد ماهیتی با ایران است و این جنگ با موجودیت اشغالگران مرتبط است.
موضع گیری ضد جنگ رئیس جمهور کلمبیا
گوستاوو پترو رئیسجمهوری کلمبیا در ادامه مخالفتهای خود با جنگ تجاوزکارانه آمریکایی- صهیونی علیه ایران، آتشبس فوری در خاورمیانه را خواستار شد.
رئیسجمهوری کلمبیا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما خواستار آتشبس فوری در خاورمیانه هستیم.
وی افزود: بگذارید موشکها جای خود را به کلمات بدهند.
پترو پیشتر نیز جنگ ناموجه و نامشروع علیه ایران را محکوم کرده و بازگشت به قوانین بینالمللی را خواستار شده بود.
همچنین دولتهای کلمبیا، برزیل و مکزیک به تازگی با صدور بیانیهای، آتشبس فوری در خاورمیانه را خواستار شده و حمایت خود از حلوفصل درگیریها از طریق مجاری دیپلماتیک را اعلام کردند.
آنها همچنین تمایل خود را برای مشارکت در فرآیندهای صلح که به ایجاد اعتماد «برای حرکت به سمت یک راه حل سیاسی و مذاکرهای» منجر شود، ابراز کرده بودند.
حملات جدید به منافع و پایگاههای آمریکا در عربستان
وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرد یک فروند پهپاد در منطقه شرق این کشور رهگیری و منهدم شده است.
این اقدام در شرایطی صورت گرفته که گزارشهایی از حمله به منافع و پایگاههای آمریکا در خاک عربستان منتشر شده است.
جزئیات بیشتری درباره منشأ این پهپاد یا اهداف احتمالی آن منتشر نشده است.
خشم شدید شهرک نشیان از بن گویر
در پی حملات موشکی اخیر به مناطق جنوبی سرزمینهای اشغالی، گزارشها از بروز نارضایتی و اعتراضات مردمی علیه مسئولان رژیم صهیونیستی حکایت دارد.
بر اساس تصاویر و روایتهای منتشرشده، یک شهرکنشین در شهر «عراد» با خطاب قرار دادن ایتامار بنگویر، وی را مسئول تلفات و خسارات ناشی از این حملات دانسته و با لحنی تند از او خواسته است که منطقه را ترک کند.
در این ویدئو، این فرد با فریاد میگوید: تو مسئول همه این مرگها هستی، جایی برایت اینجا نیست، از شهر من خارج شو.
گزارشها حاکی است که بنگویر پس از بازدید از مناطق آسیبدیده، با صحنههایی از تخریب و همچنین اعتراضات لفظی ساکنان مواجه شده و واکنشهایی حاکی از شوک نسبت به وضعیت موجود از خود نشان داده است.
در همین چارچوب، برخی از ساکنان با انتقاد شدید از عملکرد این مقام، او را مسئول ناامنی دانسته و حتی در مواردی با ادبیاتی تند و توهینآمیز مورد خطاب قرار دادهاند.
این اعتراض پس از حملات موشکی ایران به شهرهای «دیمونا» و «عراد» صورت گرفت؛ دو منطقهای که در نزدیکی مراکز حساس از جمله تأسیسات مرتبط با برنامه هستهای رژیم صهیونیستی قرار دارند.
موج جدید حملات موشکی ایران؛ آژیر خطر قطع نمی شود
به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه الجزیره به نقل از منابع رسمی رژیم صهیونیستی گزارش داد که در پی رصد حملات موشکی از سوی ایران، آژیرهای هشدار در تلآویو و مناطق مرکزی سرزمینهای اشغالی به صدا درآمده است.
بر اساس این گزارش، همزمان با این هشدارها، صدای چندین انفجار در مناطق مرکزی شنیده شده که ناشی از حملات موشکی یا تلاش سامانههای پدافندی برای رهگیری آنها بوده است.
روزنامه «یدیعوت آحارنوت» نیز اعلام کرد یک موشک بارانی منطقه کلانشهری تلآویو را هدف قرار داده و ترکشها و مهمات آن در منطقه «حولون» در جنوب تلآویو پراکنده شده است.
در ادامه، جبهه داخلی رژیم صهیونیستی از صدور هشدارهای پیشگیرانه در قدس، تلآویو و شهرکهای جنوب کرانه باختری خبر داد.
همچنین گزارشهایی از وارد شدن خسارات و سقوط ترکشها در مناطق «پتاحتکفا» و «طیرات یهودا» در نزدیکی تلآویو منتشر شده است.
در تحولی دیگر، خبرنگار الجزیره از فعال شدن دوباره آژیرهای هشدار در شهر «عقبه» اردن، در مقابل «ایلات» در جنوب سرزمینهای اشغالی خبر داد.
از سوی دیگر، هشدارهای جدیدی در مناطق «دیمونا»، «عراد» و اطراف «بحر المیت» پس از رصد موشکهای شلیکشده از ایران صادر شده است.
همچنین آژیرهای هشدار در مناطق گستردهای از جمله نقب غربی، مرکزی و جنوبی، مناطق اطراف غزه و جنوب کرانه باختری به صدا درآمده است.
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که برای سومین بار از صبح امروز، موشکهایی از ایران به سمت جنوب سرزمینهای اشغالی شلیک شده است.
تداوم ضربات موشکی حزب الله به اشغالگران
منابع صهیونیستی از تداوم حملات حزب الله به اراضی اشغالی خبر دادند.
کانال ۱۲ عبری گزارش داد: دو اسرائیلی در شهرک مسکاف عام، در نزدیکی لبنان، توسط یک موشک ضد تانک به شدت زخمی شدند که حال یکی از آنها بسیار وخیم است.
طبق گزارشها، دو وسیله نقلیه دیگر نیز در شهرک «مسکاف عام» در نزدیکی مرز لبنان، در نتیجه عملیات حزبالله، آتش گرفتند.
از سوی دیگر رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آژیرها در ساحل بیت شن در مرز با لبنان به صدا درآمدند.
همچنین آژیرها در راس الناقوره در شمال اراضی اسرائیلی پس از شلیک موشک از لبنان به صدا درآمدند.
این در حالی است که در بیانیه صادر شده توسط مقاومت اسلامی لبنان آمده است: در دفاع از لبنان و مردم آن، ساعت ۳:۱۰ صبح روز یکشنبه، ۲۲ مارس ۲۰۲۶، مبارزان مقاومت اسلامی تجمع سربازان دشمن اسرائیلی را در مجاورت بازداشتگاه خیام با یک موشک سنگین هدف قرار دادند.
حزبالله همچنین اعلام کرد که تجمع سربازان و خودروهای نظامی اسرائیلی را در نزدیکی شهرک طیبه در جنوب لبنان گلولهباران کرده است.
این حزب بیان کرد که نظامیان اسرائیلی را در پایگاه تازه تأسیس حمامص در جنوب خیام با رگبار موشک و همچنین نظامیان اسرائیلی را در وادی العصافیر، که آن هم در جنوب خیام است، با رگبار موشک دیگری هدف قرار داده است.
در همین حال، گزارشها حاکی از آن است که پس از شلیک موشک، آژیر خطر در شهرک مرغلیوت، در نزدیکی مرز لبنان، به صدا درآمده است.
ارتش اشغالگر نیز در بیانیهای ادعا کرد که لشکر ۳۶ به عملیات زمینی فشرده برای نابودی زیرساختهای حزبالله در جنوب لبنان ادامه میدهد.
هزاران نفر در اسپانیا به جنگ علیه ایران «نه» گفتند
حدود ۴ هزار نفر از پایتختنشینهای اسپانیا با شعار «نه به جنگ»، به جنگ تجاوزکارانه علیه ایران اعتراض کردند و «صلح» و پایان دادن به تنش در خاورمیانه را خواستار شدند.
در تظاهراتی که توسط مجمع بینالمللی مادرید سازماندهی شده بود و در برخی از خیابانهای اصلی پایتخت اسپانیا برگزار شد، تظاهرکنندگان بنرهای متعددی حمل میکردند که روی بیشتر آنها «نه به جنگ» نوشته شده بود.
شرکتکنندگان در این تجمع شعارهایی علیه جنگ در ایران و مداخله دونالد ترامپ رئیسجمهوری آمریکا و همچنین شعارهایی علیه فاشیستها سر دادند.
ایرنه مونترو نماینده پارلمان اروپا از حزب پودموس اسپانیا با حضور در این تجمع اعتراضی، از دولت پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا خواست تا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود و نیروهای آمریکایی پایگاههای اسپانیایی روتا (کادیز) و مورون د لا فرونترا (سویل) را ترک کنند.
وی هشدار داد: تا زمانی که ما در ناتو هستیم، چه بخواهیم چه نخواهیم، در حال جنگ هستیم؛ تا زمانی که نیروهای آمریکایی در پایگاههای اسپانیایی هستند، چه بخواهیم چه نخواهیم، در جنایات (دونالد) ترامپ و (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) همدست هستیم.
نگاه تحلیلگر چینی به جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران
لی وی جیان معاون رئیس انجمن چینی مطالعات آسیای غربی گفت: ایالات متحده اکنون به این جمعبندی رسیده که ادامه جنگ میتواند هزینههای فزایندهای را تحمیل کند اما در عینحال حاضر نیست شکست یا ناتوانی در تحقق اهداف خود را بهصورت علنی بپذیرد.
وی افزود: افزایش حضور نظامی و نمایش قدرت از سوی آمریکا، بیش از آنکه نشانه آمادگی برای تشدید درگیری باشد، تلاشی برای مدیریت برداشتها و جلوگیری از آسیب به اعتبار بینالمللی این کشور است.
لی همچنین معتقد است سیاست «پیامهای دوگانه» از سوی واشنگتن—از یک سو صحبت از کاهش عملیات نظامی و از سوی دیگر تداوم یا حتی تقویت حضور نظامی—با هدف حفظ فشار بر ایران و همزمان باز نگه داشتن مسیرهای خروج از جنگ دنبال میشود.
به گفته وی، این رویکرد نشاندهنده وضعیت دشواری است که آمریکا در آن نه توان دستیابی به یک پیروزی قاطع را دارد و نه میتواند عقبنشینی کامل بدون هزینههای سیاسی و حیثیتی را بپذیرد.
معاون رئیس انجمن چینی مطالعات آسیای غربی تاکید میکند که واشنگتن در شرایط کنونی در تلاش است میان تداوم فشار نظامی و یافتن راهی برای خروج از جنگ توازن برقرار کند؛ تلاشی که به گفته وی، بیش از هر چیز با هدف «حفظ آبرو» در برابر یک بنبست راهبردی صورت میگیرد.
اختلافات نتانیاهو و ترامپ بر سر جنگ ایران
هر روز از جنگ می گذرد تبعات آن برای متجاوزان آمریکایی و اسرائیلی آشکارتر می شود.
در این راستا روزنامه «هاآرتص» از وجود اختلافات در سطح رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر داد و نوشت که ترامپ به دنبال راهی برای خروج از جنگ است، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم اشغالگر به دلایل خاص خود خواهان ادامه آن است.
این رسانه افزود که شکافها میان ترامپ و نتانیاهو عملاً آغاز شده و اکنون پرسش اصلی این است که چه زمانی این اختلافات به تبادل اتهامات علنی میان طرفین منجر خواهد شد.
«هاآرتص» همچنین تأکید کرد که ایران در حال حاضر کنترل زمانبندی تحولات جنگ را در دست دارد و بهعنوان طرفی که ابتکار عمل را در اختیار گرفته، گامهای خود را پیش میبرد؛ در حالی که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ناچار به واکنش در برابر این اقدامات هستند.
گرفتاری ترامپ در تنگه هرمز
رسانه های رژیم صهیونیستی به مخمصه ای اشاره کردند که ترامپ در تنگه هرمز به آن گرفتار شده است.
رسانه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دردسر اصلی ایالات متحده در حال حاضر تنگه هرمز است چراکه در یافتن راههایی برای شکستن محاصره این تنگه با مشکل مواجه است.
این روزنامه در گزارشی نوشت: ترامپ در وضعیت پیچیدهای در مورد تنگه هرمز گیر کرده است. اگر او پافشاری کند، ممکن است به جنگی طولانیتر از آنچه برنامهریزی شده بود، با خسارات اقتصادی قابل توجه کشیده شود.
این گزارش در حالی منتشر شده که تجاوز صهیونیستی - آمریکایی به ایران به سطح جنگ اقتصادی و انرژی رسیده و پیامدهای این رویارویی در سطح منطقهای و بینالمللی و به موازات آن نگرانیها از تأثیر حملات مداوم به منابع انرژی جهانی رو به گسترش است.
۲۱ عملیات مقاومت عراق علیه اشغالگران
مقاومت اسلامی عراق از حملات گسترده پهپادی و موشکی به پایگاههای اشغالگران در این کشور و منطقه خبر داد.
مقاومت اسلامی عراق در بیانیهای اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱ عملیات را با استفاده از دهها فروند پهپاد و موشک علیه پایگاههای اشغالگران در عراق و منطقه انجام داده است.
در این بیانیه تأکید شده که این سری عملیات پایگاههای دشمن در عراق و دیگر نقاط منطقه را هدف قرار داده است.
این گروه به تلفات احتمالی این حملات هیچ اشارهای نکرده است.
سناتور آمریکایی: به جنگ پایان دهید
کریس ون هولن سناتور آمریکایی روز یکشنبه در پیامی با انتقاد از سیاستهای ترامپ برای کنترل افزایش قیمت نفت، خواستار توقف جنگ با ایران شد.
این سناتور آمریکایی در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: در حالی که آمریکاییها هزینه بیشتری برای بنزین میپردازند، ترامپ تحریمها علیه روسیه و ایران را لغو کرد تا آنها از افزایش قیمت نفت ناشی از جنگ او سود بیشتری ببرند.
وی در ادامه نوشت: او شاید خودش را نابغه بنامد اما لازم نیست نابغه باشید تا ببینید این به نفع ما نیست. همین حالا به جنگ پایان بدهید.
مورفی: ترامپ کنترل جنگ را از دست داده است
کریس مورفی» سناتور آمریکایی در واکنش به ناکامیهای آمریکا در جنگ با ایران اذعان کرد که «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا کنترل این جنگ را از دست داده است.
کریس مورفی در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» با اشاره به صحبتهای ضدونقیض ترامپ در رابطه با جنگ ایران اعتراف کرد: او کنترل جنگ را از دست داده و به وحشت افتاده است.
حملات کوبنده ایران
اورژانس رژیم اسرائیل اعتراف کرد در پی حمله موشکی ایران به شهر عراد در جنوب اسرائیل، دستکم ۸ تن کشته و ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.رسانههای صهیونیستی گزارش دادند که وضعیت اضطراری در این شهر اعلام شده و نیروهای امدادی در حال رسیدگی به دهها مجروح هستند که حال شماری از آنها وخیم گزارش شده است.
بر اساس این گزارشها، در پی اصابت موشک ایران، ۹ ساختمان در شهر عراد به شدت آسیب دیده و ۲ ساختمان نیز فرو ریخته است.
همچنین سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل اعلام کرد نیروی هوایی این رژیم تحقیقاتی را درباره اصابت مستقیم موشک به این منطقه آغاز کرده است.
واکنش نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در واکنش به حمله موشکی سنگین ایران به عراد و دیمونا در جنوب اراضی اشغالی که در جریان آن دهها تن کشته و زخمی شدند، گفت: درجنگ و برای آینده مان، شب سختی را می گذرانیم.
وی در عین حال مدعی شد: مصمم به زدن دشمنانمان در همه جبهه ها هستیم.
ناکامی پدافند رژیم اسرائیل در رهگیری موشک نیم تنی ایران
شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از ارتش این رژیم اعلام کرد که دو نوبت تلاش برای رهگیری و انهدام موشک ۴۵۰ کیلوگرمی ایران ناکام ماند و این موشک مستقیما عراد را هدف قرار داد.
حمله سنگین موشکی ایران به جنوب اسرائیل، مدارس این مناطق را تعطیل کرد
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که به دنبال حمله موشکی شدید ایران به دیمونا و عراد در جنوب اراضی اشغالی، فعالیت مدارس در «سدیروت» و «عسقلان» برای روز آینده لغو شده است.
شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم اسرائیل نیز اعلام کرد که به دنبال این حملات موشکی، کابینه این رژیم یک جلسه اضطراری به صورت تلفنی برگزار خواهد کرد.
واکنش انصارالله یمن به حمله سنگین موشکی ایران
جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیهای، از حملات موشکی ایران علیه اهداف صهیونیستی استقبال کرد.
دفتر سیاسی انصارالله در ادامه اعلام کرد که این حملات در شرایطی انجام میشود که سامانههای دفاعی دشمن به دنبال ضربات روزهای گذشته دچار فروپاشی شدهاند.
در این بیانیه تأکید شده که حملات آمریکا و رژیم اسرائیل علیه ایران، در چارچوب «طرح تغییر خاورمیانه» و بهعنوان اقدامی در راستای هدف قرار دادن کل امت اسلامی صورت گرفته است.
انصارالله همچنین اعلام کرد که این اقدامات با هدف مقدمه چینی برای سیطره کامل رژیم اسرائیل بر منطقه صورت میگیرد.
این بیانیه با توصیف موضع ایران بهعنوان «جنگی عادلانه» در دفاع از منطقه، امت اسلامی و مقدسات، تأکید کرد که این تقابل در برابر آنچه «جبهه کفر و طغیان» نامیده شده، جریان دارد.
جنبش انصارالله یمن با حمایت قاطع از مواضع ایران تصریح کرد: در حال حاضر، تهران در حال نبردی عادلانه در دفاع از منطقه، امت اسلامی و مقدسات علیه جبهه کفر و طغیان است.
دفتر سیاسی انصارالله در پایان نیز تصریح کرده است که آمریکا و اسرائیل تنها زبان زور را میفهمند و گزینه مقاومت و جهاد تنها راه پیشرو است.
ابوعبیده: این حملات پاسخ طبیعی به تجاوزات صهیونیستی-آمریکایی علیه ایران است
ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردانهای عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد: با افتخار فراوان به حملات موشکی قدرتمندی نگاه می کنیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امشب انجام داد و مناطقی را در عمق خاک دشمن با تاکتیکهای جدید هدف قرار داد که در جریان آن نیز چندین صهیونیست کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.
وی افزود: این حملات را پاسخی طبیعی نهتنها به تجاوزات صهیونیستی-آمریکایی علیه ایران، بلکه به کشتارهای جمعی علیه مردم فلسطین در غزه میدانیم.
ابو عبیده در ادامه گفت: این دشمن صهیونیستی تنها زبان زور را میفهمد و تحمیل هزینههای سنگین، تنها راه وادار کردن این رژیم به توقف تجاوزات است، در غیر این صورت به اقدامات خود علیه کشورهای عربی و اسلامی ادامه خواهد داد.
وی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز خط مقدم دفاع از امت اسلامی را تشکیل میدهد و متجاوزان در شکستن اراده ملتها ناکام خواهند ماند.
سخنگوی گردانهای القسام در پایان تأکید کرد: از همه مردم منطقه میخواهیم در برابر دشمن متحد شوند و برای مسائل اساسی، بهویژه آزادی فلسطین، بهصورت مشترک اقدام کنند.
طرح مرحله به مرحله با صبر راهبردی بالای ایران
یک مقام عالیرتبه امنیتی-سیاسی ایران در گفتوگو با شبکه المیادین اظهار داشت: ایران این طرح دفاعی از پیش آمادهشده را بهصورت مرحلهبهمرحله و با صبر راهبردی بالا اجرا میکند.
این مقام ایرانی که به نامش اشاره نشده افزود: پس از نابودی زیرساختهای دفاع هوایی دشمن، ایران اکنون کنترل کامل آسمان آن را در اختیار دارد.
وی همچنین تصریح کرد: با توجه به این برتری نظامی، ایران افق نزدیکی برای توقف آتش نمیبیند و قصد دارد سیاست مجازات متجاوز را تا وارد کردن درسی تاریخی به تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ ادامه دهد.
این مقام ایرانی با اشاره به تلاش برخی طرفها و میانجیهای منطقهای برای ارائه پیشنهادهایی جهت توقف جنگ گفت: این پیشنهادها به تهران منتقل شده، اما ایران شروطی را تعیین کرده که باید بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی تأکید کرد: ایران برای توقف جنگ، شش شرط اساسی را در قالب یک معادله حقوقی-راهبردی جدید مطرح کرده است.
به گفته این مقام، «نخست، ارائه تضمین برای عدم تکرار جنگ؛ دوم، تعطیلی پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه؛ سوم، پرداخت غرامت از سوی طرف متجاوز به ایران؛ چهارم، پایان دادن به جنگها در تمامی جبهههای منطقه؛ پنجم، ایجاد یک نظام حقوقی جدید برای تنگه هرمز؛ و ششم، محاکمه و تحویل عناصر رسانهای معاند علیه ایران به کشور» از جمله این شروط است.
حادثه دریایی در شمال شارجه
اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) بامداد یکشنبه گزارش داد که یک پرتابه ناشناس در نزدیکی یک کشتی در فاصله ۱۵ مایل دریایی در شمال شارجه در امارات متحده عربی، منفجر شده است.
بر اساس این گزارش، پس از انفجار این پرتابه ناشناس در نزدیکی این کشتی، به خدمه آن آسیبی وارد نشده است.
حمله به پایگاه آمریکا در بغداد
شبکه المیادین گزارش داد که پایگاه ویکتوریا آمریکا در بغداد هدف حمله چندین پهپاد قرار گرفته است.
این شبکه به تلفات احتمالی این حمله هیچ اشاره ای نکرده است.
از سوی دیگر شبکه الجزیره نیز گزارش داد که صدای چندین انفجار در غرب بغداد شنیده شده است.
همچنین یک مقام امنیتی عراقی به الجزیره گفت که پدافند هوایی پایگاه پشتیبانی لجستیک آمریکا در مجاورت فرودگاه بغداد در حال مقابله با دو پهپاد هستند.
این مقام امنیتی همچنین اعلام کرد که پایگاه پشتیبانی لجستیک آمریکا در مجاورت فرودگاه بغداد هدف حملات پهپادی قرار گرفته است.
موضع گیری فیدان
هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی صریح اعلام کرد: این جنگ را اسرائیل آغاز کرده است و مشکل اصلی در حال حاضر، عدم تمایل تل آویو برای رسیدن به صلح و ثبات است.
وی همچنین با اشاره به تحولات آتی در منطقه راهبردی خلیج فارس تصریح کرد که از این پس ممکن است تغییرات بسیاری در این منطقه رخ دهد و کشورهای این حوزه وارد مسیرهای جدیدی در زمینه همکاریها و صنایع دفاعی شوند.
فیدان همچنین مدعی شد: باید احتمال اعلام یک آتشبس کوتاهمدت و آغاز فرایند مذاکرات در منطقه را جدی گرفت.
جدیدترین تحرک وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا رسما مجوز فروش نفت ایران را پس از بستن هوشمندانه تنگه هرمز و افزایش قیمت های جهانی نفت، به مدت یک ماه صادر کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا در مجوز جدید خود مرتبط با ایران به ناچار اعلام کرد که اجازه فروش نفت خام و فرآورده های نفتی بارگیری شده ایران در کشتی ها را از ۲۰ مارس سال جاری میلادی (۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۴) صادر کرده است.
در بیانیه مذکور آمده است که این مجوز تا ۱۹ آوریل (اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۵) معتبر است.
گفتنی است که اسکات بسنت وزیر خزانه داری آمریکا پنجشنبه گذشته در مصاحبه ای اذعان کرده بود که با معافیت تحریمی مذکور، حدود ۱۴۰ میلیون بشکه نفت می تواند وارد بازارهای جهانی شده و فشارهای شدید وارده بر بازارها که پس از تجاوز آمریکایی- صهیونیستی به ایران ایجاد شد را تا اندازه ای تعدیل کند.
این درحالیست که تهران پیشتر هشدار داده بود که در نتیجه تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به خاک ایران و ناامن شدن تنگه هرمز، جهان با بحران سوخت مواجه می شود.
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۱/۰۲


نظر شما