۳۱ خرداد ۱۴۰۵، ۱۰:۰۶

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی معادل بودجه ۴ وزارتخانه

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی معادل بودجه ۴ وزارتخانه

سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق خردادماه بیش از ۵.۲ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر، با اعمال افزایش سالانه حقوق و اجرای مرحله تکمیلی متناسب‌سازی، حدود ۱۴۰ همت منابع مالی تامین کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی که سازمان تامین اجتماعی برای حقوق خرداد ماه بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود اعلام کرده است، ابعاد مالی فعالیت بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور را به‌خوبی نشان می‌دهد.

برای درک بهتر بزرگی این عدد، کافی است بدانیم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از کل بودجه سالانه برخی وزارتخانه‌های کشور نیز بیشتر است.

این رقم معادل حدود ۱.۱۵ برابر بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی، ۴.۷ برابر بودجه سالانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۵ برابر بودجه سالانه وزارت ورزش و جوانان و ۹ برابر بودجه سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی معادل بودجه ۴ وزارتخانه

همچنین این میزان پرداخت، معادل حدود ۶ برابر بودجه سالانه استان‌های تهران و خراسان رضوی و بیش از ۱۳ برابر بودجه سالانه استان‌های بزرگی مانند فارس، اصفهان و خوزستان برآورد می‌شود.

از زاویه‌ای دیگر، هزینه پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در یک ماه، رقمی نزدیک به نصف هزینه جاری یک ماه کل دستگاه‌های اجرایی کشور است؛ موضوعی که گستردگی تعهدات این سازمان را بیش از پیش نمایان می‌کند.

تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، برخلاف بسیاری از دستگاه‌ها و صندوق‌های وابسته به بودجه عمومی، هزینه‌های خود را از محل منابع و درآمدهای اختصاصی تأمین می‌کند. این سازمان به جز مطالبات و بدهی‌هایی که باید از دولت دریافت کند، سهمی از بودجه عمومی کشور ندارد و درآمدها و هزینه‌های آن به‌ صورت مستقل مدیریت می‌شود.

با توجه به روند افزایشی تعداد بازنشستگان و رشد تعهدات بیمه‌ای، تأمین منابع پایدار برای صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای همچنان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود.

کد مطلب 6866441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      15 21
      وقتی که بازنشستگی زودترازموعد ، استخدام های بی حساب و کتاب و.... داشتند. باید برنامه ریزی می کردند
    • رحیم IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      55 2
      بعد از سی سال پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی،بدون مزایایی که چشمگیر باشد واقعا توقع زیادی از حقوق حداقلی بازنشستگی نیست،حق بیمه ای که سی درصد حقوق دریافتی ماهیانه کارگر بوده است،3% در صد کارگر + 27% کارفرما.اگر از روز اول استخدام کارکر حق بیمه اجباری کارگر رو به خودش داده بودند واین پول برای خرید و ذخیره طلا برای سی سال آینده میشد،سرمایه ای برای کارگر اندوخته میشد که الان نیازی به این حقوق بدون مزایا و بخور و نمیر تامین اجتماعی نبود.
    • فربد IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      64 2
      خب که چی به جای حمایت ازاین قشرمظلوم مقایسه های بیجا جه معنی میده حقشونه
    • بینام IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      59 1
      سلام. پول و دست رنج خودشان هست
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      62 2
      بدهی های دولت به تامین اجتماعی باید برگردانده شود ضمنا منبع حقوق بازنشستگان از ۲۷ درصد حقوق ماهیانه است که در طول ۳۰ سال به تامین اجتماعی پرداخت کرده اند اینم نمیدونید؟! ضمن اینکه هیچ منتی سر بازنشستگان نیست دولت به بازنشستگان بدهکار است
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      38 1
      تو این وضعیت گرانی اقلا حق اولاد بازماندگان رو هم برگردونید این چه وضعی هست که سازمان درست کرده اون از حقوق اون از آیتم ها که مثل پارسال هست اون از مابه التفاوت فروردین و اردیبهشت یکم بفکر بازنشستگان تامین اجتماعی باشید
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      20 2
      حکم بازنشستگی ۱۴۰۵ چراباواریزی حقوق ۲میلیون تفاوت داره تکلیف این مبلغ چی میشه
    • علی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      34 2
      با سلام خدمت همه عزیزان و دوستانی که زحمت میکشند همه حق حقوق بازنشستگان زحمتکش تامین اجتماعی رو محاسبه میکنند دوست عزیز شمایی که اینقدر در محاسبات دقیق هستید آیا تا بحال به خودت زحمت دادی یه محاسبه ای هم در زمان پرداخت حق بیمه ۳۰ سال زحمت یک کارگر رو انجام بدید من کارگر ۳۰ سال زحمت کشیدم بیمه پرداخت کرد تا امروز بتونم از حاصل تلاش خود بهره ببرم حالا شما حقوق بازنشستگان رو با کدام وزارتخانه مقایسه کردید که این همه نگران شدید.
    • علی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      41 1
      از اندوخته خودشونه از بودجه مملکت که خرج نکردن
    • ایرج روح الامینی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      16 2
      با سلام متاسفانه فقط مبلغ ۴۵ درصد به اینجانب که ۱۲ سال سختی شرایط کار داشته و سختی شرایط کار خودرا نقدا پرداخت کردم پرداخت شده و مبلغ یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار تومان اعمال نشده و مبلغ متناسب سازی هم واقعا نمیدانم خواهشمندم مبلغ ثابت که قول خود این بزرگواران بوده را پرداخت کنند
    • فرجی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      39 2
      میخواهید حق خودمون رو هم ندید ؟
    • مسعود رحیمی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      27 4
      اگر بحث مقایسه باشد . این مطلب رو هم در نظر داشته باشید که ۵۲۰۰۰۰۰ نفر حقوق بگیر یعنی بطور متوسط جمعیتی برابر ۱۵۰۰۰۰۰۰ نفر خواهد بود که تقریبا یک ششم جمعیت کل کشور خواهد بود. لطفا قیاس درست انجام دهید. و فقط به رقم توجه نکنید.
    • نصیری شیزاز IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      3 1
      هنوز حقوق من واریزنکردیدنیازبه این حقوق دارم چرادیرپرداخت کردید
    • DE ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      4 0
      ۴تاوزارتخانه یک چهارم تامین اجتماعی حقوق بگیرنداره
    • نرگس IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      3 1
      اول حقوق ما رو بدید ۳۱ خرداد است چشممون دوخته‌شده به موبایل
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      6 1
      تامین اجتماعی ما به التفاوت ماههای فروردین و اردیبهشت رو کی میخواد بده
    • ناشناس IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      10 1
      کم به شعور بازنشستگان تامین اجتماعی توهین کنید . والا جمع حق عائله مندی و حفظ قدرت خرید می شه حدود ۳ میلیون که از فیش حقوقی خیلی ها حذف شده . بعد اومدید همین مبلغ رو تحت عنوان افزایش،حقوق سالیانه لحاظ کردید و منت می ذارید . حق اولاد و حق مسکن و کمک به تامین معیشت هم که اصلا زیاد نشده.
    • مهدی IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      2 0
      اینه هم موقع اشتغال بمدت سی ماه سی درصد حقوق خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرده اند چرا فقط دریافتی باز نشستگان را می‌بینید و از پرداختی آنها حرفی نمیزنید
    • بازنشسته تامین اجتماعی حداقل حقوق بگیر تامین IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      4 1
      آقایونی که این بودجه را برآورد می‌کنید آیا زمانی هم که از حقوق کارگر و کارفرما دریافت می‌کنید آن را حساب می‌کنید ا فکر نمی‌کنید که یک کارگر با اندک حقوق پرداخت کرده تا بتواند در زمان پیری و از کار افتادگی بازنشستگی داشته باشه انقدر بی‌انصافی نکنید در حق کارگران تامین اجتماعی و بازنشستگان آن
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      5 0
      ۳۰ سال به بیمه پول دادند حالا که در حقشون لطفی نمی شه بلکه ستمم میشه
    • ناشناس IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      8 0
      جنابعالی که چنین چیزهایی رومینویسید وضعیت اقتصادی کشور روهم درنظربگیریداین حقوق ها برای چندروز اول برج کافی است
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      3 0
      ما هنوز حقوقی دریافت نکردیم چخبره
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      3 0
      موقع گرفتن حق بیمه جیک جیک مستونتون بود حالا که میخواهید پس بدید ماتم گرفتید
    • Papay IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      4 0
      سی سال هر ماه از حقوق من کارمند و کارگران محترم کم کردید برای روزهای بازنشستگی الان هر ماه با هزار منت و خواری چندر غاز پرداخت میکنید و مطمئنم همینطوری پیش بره .همین پول هم قطع میشه
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
      2 0
      مبلغ پرداختی بیمه پردازان در تمام این سالها چقدر بوده و اگر از آن روز در هر زمینه ای با این پول هنگفت به دست مدیران کار بلد سرمایه گذاری می‌شد امروز چه سرمایه هنگفتی میشد ، نا کار آمدی های مدیران رو همیشه از جیب ملت پرداخت میکنید منت هم می‌گذارید.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۲
      0 0
      یعنی چه 35 سال پول نقد با جریمه دیر کرد پرداخت کردیم ،که تو کهنسالی نتیجه اش رو بگیریم، حالا می‌نویسید 140همت باید پرداخت بشه حق خودمونه هیچ منتی سرمون ندارین،وظیفه اونه باید به وظیفه خودتون متعهد باشید،
    • حسین حکیمان IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۲
      0 0
      اگه این پولی که از کارگر زحمت کش میگیرین صرف کارهای تولیدی مثل پالایشگاه و پتروشیمی میکردین حالا با سود همون پول ها حقوق بازنشسته ها رو میشود پرداخت کرد .